Míče, míčky, mičudy


Aktivity s míči a míčky podporují zejména vizuální vnímání, jemnou motoriku, obratnost a prostorovou orientaci. Míčky se dají využít k házení, chytání, kutálení, kopání, žonglování, masírování apod. Volné a nepromyšlené házení míčů se ovšem může rychle vyhnout kontrole a přivodit u žáků agresi nebo bolesti zásahem do hlavy (do těla). Množství herních možností vyžaduje více kontrolované zacházení s tímto materiálem.

V hodinách tělesné výchovy se nejčastěji využívají míče pro sportovní hry (basketbal, volejbal, házená, fotbal), dále pěnové míče, popř. gymnastické míče z PVC, těžké medicinbaly a malé molitanové míčky. Pěnové míče se hodí především pro hry s házením a řáděním, neboť nemohou způsobit bolest či zranění. Úzkostné děti se jich nebojí. Cvičení s těžkými medicinbaly a velkými gymbaly rozvíjejí zase sílu, stabilitu, kooperaci a relaxaci. Malé míčky naproti tomu podporují obezřetnost a obratnost.

Zde uvádíme tedy jen netradiční druhy míčků, které nejsou ve výuce tělesné výchovy tak častou pomůckou, a náměty na několik aktivit a her s nimi.

 

Bean Bag míč

Míček má hmotnost 85 g a průměr 9 cm, svou velikostí se tedy hodí pro všechny věkové skupiny. Je vyroben z vinylu, imitace usně a obsahuje plastové kuličky. Je vhodný např. k žonglování.Bean Bag míč

 

Dinosauří vejce

Jde o míček vejčitého tvaru, na omak příjemný, tvarově stabilní s otevřeným šestihranným vzorem a těžištěm v oválné základně. Vyrábí se ve dvou velikostech (150 g, 400 g) a mnoha barevných provedeních. Lze jej používat k házení, vrhání, metání a chytání. Když se odrazí od rovné plochy, jen trochu odskočí; na kamenech odskočí trochu víc. Pokaždé při dopadu zůstane pro snadný úchop stabilně stát s rastrovým vzorkem otočeným směrem nahoru.Dinosauří vejce

 

Grabball

Úchopový míč grabball je flexibilní míč vytvarovaný z jednoho kusu měkkého materiálu (pryž), tvarově stabilního. Vyrábí se ve dvou velikostech (průměr 10 cm a hmotnost 85 g; průměr 21,6 cm a hmotnost 185 g) a mnoha barevných provedeních. Míč mohou žáci na základě jeho jedinečné struktury házet, chytat, koulet, a to vše dokonce jedním prstem (což je vhodné především pro jedince s problémy s úchopem). Dá se tedy velmi snadno ovládat. Může se také použít jako bowlingovou kouli. Vylepšit lze vložením zvukové rolničky či pěnového míčku dovnitř grabballu.Grabbball

 

Knead míček

Tvarovací míček (průměr 7 cm, hmotnost 27 g) je vyroben z prodyšného, nadýchaného pěnového polymeru („líné pěny“), který je skvělý pro cvičení rukou. Po zmáčknutí se během několika sekund vrátí zpět do původního tvaru. Je vhodný pro různá cvičení, zvláště pro házení a chytání začátečníků a nabytí jejich zručnosti, hodí se i pro nácvik úderů.Knead míček

 

Matrix

Metací míč (rozměry 20,3 x 11,4 cm) je měkký, lze ho zmáčknout do malého prostoru a přesto je dostatečně pevný. Četné otvory v míči ho činí snadným na uchopení, házení a chytání. Tato vzdušná struktura matrixu mu pomáhá při letu, kdy se otáčí a je neuvěřitelně aerodynamický. Jak míč spirálovitě letí, otáčející se otvory vytvářejí rozmanité vizuální (stroboskopické) efekty, které fascinujícím způsobem pomáhají udržet zrakovou kontrolu.Matrix

 

Míč na rugby

Gumový míč na americký fotbal se vyrábí v několika velikostech. Lze využít jeho nepředvídatelné odrazové schopnosti.Míč na rugby

 

Míč reagující na světlo

Míč (průměr 10 cm, hmotnost 190 g) lze využít pro aktivity ve tmě, neboť ve tmě svítí.Míč reagující na světlo

 

Míč sloní kůže

Měkký míč (průměr 6 cm, 9 cm, 16 cm, 20 cm) z pěnové hmoty má houževnatý, elastický povrch (imitující sloní kůži) odolný proti opotřebení a oděru, čímž je zajištěn dobrý odskok (dynamické vlastnosti při odrazu). Je tvarově stálý – nikdy mu neujde vzduch. Oblíbený je u žáků i díky zářivým barvám. Aktivity s tímto míčem jsou nehlučné a bezpečné.Míč sloní kůže

 

Mnohobarevný míček

Míček (průměr 7 cm) složený ze šesti vzájemně propletených částí z pružného plastu má výborné odrazové schopnosti. Upoutá i krásným barevným provedením.Mnohobarevný míček

 

Nafukovací míč

Jedná se o klasický odolný plážový míč, který se vyrábí v různých velikostech a barevných provedeních. Má zdvojenou vrstvu vinylu a vyztužené sváry. Je lehký, pohybuje se relativně pomalu, u žáků nehrozí nebezpečí zranění.Nafukovací míč

 

Oddbounder 

Jde o větší verzi reaction míče (průměr 10,2 cm, hmotnost 60 g). Je vyroben z polyuretanové pěny, je jemnější a má pomalejší a nižší odskoky. Dá se snáze uchopit.Odbounder

 

Reaction ball

Pevný gumový míček (průměr 6,4 cm, hmotnost 80 g) je plný energie, jeho odskoky jsou naprosto nepředvídatelné. Je to výborná pomůcka pro rozvoj schopnosti sledování předmětu v pohybu a rychlosti reakce.Reaction míček

 

Out-R-Coat pěnový míč

Tento pěnový míč (průměr 15 cm, hmotnost 130 g) byl navržen tak, aby vydržel i mimořádné abrazivní opotřebení na drsném povrchu, jako je asfalt či beton. Tato odolnost je zajištěna použitím speciálního pokrytí, které pevně drží a proniká do jádra pěnového míče. Tato jedinečná struktura zajišťuje ovládání, které ho řadí mezi ty míče, jež se nejsnáze chytají, házejí a drží. Pěnový míč se zpomaleně odráží a aktivity s ním jsou nehlučné a bezpečné. Žáky láká i několika barevnými provedeními.Out-R-Coat pěnový míč

 

Pavouk (spider ball)

Tento zábavný gumový míček (průměr koule cca 6 cm, délka nožek 7 cm, hmotnost 88 g) má gumové nožky (chapadla), díky nimž se dá míček snadněji chytit. Při kutálení fungují jako brzdy, které míček zastaví jakoby magickou silou. Ten se nezakutálí tedy tak daleko, pokud se žákovi nepodaří ho chytit. Svými jedinečnými vlastnostmi je pavoučí míček ideální pro motorická cvičení s jedinci s postižením.Pavouk - míček s nožkami

 

Pocoball 

Podrobnější popis a náměty na aktivity s pocoballem naleznete zde.Pocoball

 

Pom pom míček

Gumový míček (průměr 7,5 cm, hmotnost 50 g) určený na žonglování je velmi hebký na dotek díky četným jemným měkkým pryžovým „tykadlům“ různých barev, čímž se zvyšuje i hmatový vjem a nehrozí nebezpečí zranění. Dá se snadno uchopit, chytat a házet, je tedy ideální pro nácvik házení a chytání.

 Pom Pom míček2

Pyramidový míč

Jedná se o nafouknutý gumový míč (velikost 10,2 cm, hmotnost 400 g) s nepravidelným odskokem, v lákavých barevných provedeních. Je to dobrá pomůcka pro rozvoj schopnosti sledování předmětu v pohybu a rychlosti reakce.Pyramidový míč

 

Roll - N - Rattle sensory ball

Valivý a chřestivý míček (průměr 10 cm) má hrbolatý, přilnavý povrch. Je vyplněn malými plastovými fazolkami, jež při plném nahuštění míčku zabírají cca 1/3 jeho obsahu. Lze ho snadno chytit a držet, je ideální pro házení. Když žák míček kutálí nebo když jím třese, vytvářejí fazolky zvukový a deformační efekt, který závisí na stupni nahuštění.Roll - N - Rattle Sensory Ball

 

Sensation míč

Jde o měkký průhledný míč (průměr 17,8 cm, hmotnost 90 g) se dvěma malými tvrdými plastovými míčky uvnitř, jež při pohybu (kutálení) míče vydávají zvuk a zároveň je vidět jejich pohyb. Malé míčky vychylují těžiště velkého míče, který se díky tomu kutálí a skáče mírně nepravidelně a nepředvídatelně.Sensation míč

 

Slomo Bump Ball

Slomo míč (průměr 10 cm, hmotnost 80 g; průměr 18 cm, hmotnost 170 g) je velice lehký, nafouknutý zvolna pluje vzduchem. Pomalejší pohyb umožňuje jeho snadnější sledování a zvyšuje tak úspěšnost žáka při chytání. Atraktivní je i jeho barevné provedení.Slomo Bump Ball

 

Squelet míček

Míček (průměr 7 cm, hmotnost 100 g) má průhledný obal, takže je vidět jeho náplň tvořená množstvím malých barevných plastových kuliček. Je vhodný mj. k žonglování.Squelet míč

 

Success ball

Jde o měkký, lehce uchopitelný míč (průměr 10 cm, 15 cm, 22 cm), příjemný na dotek, vyplněný kuličkami vyrobenými z pěny EVA obalené lycrou a vláknitými síťovými panely. Je to vynikající cvičební pomůcka pro nácvik chytání, dá se snadno sledovat. Je naprosto bezpečný, nehrozí žádné zranění, náraz je absolutně bezbolestný. Dokonce plave ve vodě.Success ball2

 

Sure catchball

Tento „míček“ (průměr 10 cm) je ideální pro začátečníky a malé děti, neboť se nejsnadněji chytá a hází. Je velmi lehký (hmotnost 30 g).Pomáhá budovat sebedůvěru v motorické dovednosti a rozvíjí koordinaci oko-ruka. Je dostatečně barevný, zábavný a originální, aby si udržel pozornost žáků.Sure Katchball

 

Zvonkový míč

Jde o lehký bezešvý gumový míč (velikost 18 cm, hmotnost 190 g) se třemi malými zvonky uvnitř, které usnadňují kontakt s míčem a přidávají další sluchový vjem k pohybovým aktivitám. Míč upoutá i krásnou jasnou barvou. Je vhodný pro aktivity jedinců se zrakovým postižením, ale lze využít i u žáků bez tohoto postižení (např. hry se zavázanýma očima, rozlišování zvuků).Zvonkový míč



Aktivity jednotlivců


Obrazce
 
Zaměření: koordinace, jemná motorika, kreativita, tělesné schéma, koncentrace pozornosti
Popis: Žák vytváří z míčů na zemi různé tvary, spirály, obrazce a silnice.
  • Žák svým tělem (a dalšími žáky) napodobí daný tvar v lehu na zemi.
  • Žák vytvořené obrazce obchází malými kroky (na délku chodidla).
  • Ostatní žáci vytvoří z míčů tentýž obrazec. 

 

Rukama i nohama
 
Zaměření: koordinace, obratnost, vizuální vnímání, jemná motorika, koncentrace pozornosti
Popis: Žák si jednou rukou nadhazuje míč a stejně těžký / velký míč vede nohama po vymezeném prostoru.
Modifikace:
  • Žák si přehazuje míč z ruky do ruky a stejně těžký / velký míč vede nohama po vymezeném prostoru (rovně, šikmo, slalom mezi kužely apod.). Lze použít nestejně velké / těžké míče.
  • Žák dribluje jedním míčem na místě / v pohybu vpřed, vzad, do stran a zároveň si ten samý / jinak těžký / velký míč nadhazuje.
  • Žák dribluje dvěma stejnými / jinými míči a tentýž / jiný míč vede nohama vpřed / vzad / slalomem vpřed.
  • Žák nohama vede plný míč, v rukou si vyhazuje menší míčky. 

 

Trefa
 
Zaměření: koordinace, obratnost, vizuální vnímání, jemná motorika, koncentrace pozornosti, přesnost
Popis: Žák se menším míčkem trefuje na cíl položený na švédské bedně.
Modifikace:
  • Žák se trefuje na cíl po odrazu míčku od podlahy / zezadu po odrazu od stěny.
  • Po každém pokusu mění žák vzdálenost, z níž hází / mění hmotnost míče / mění horní končetinu, kterou hází.
  • Stanoví se časový limit na určený počet pokusů.
  • Před každým pokusem se žák musí otočit, aby převzal přihrávku, a pak trefí cíl. 

 

Další aktivity s míči 

Zaměření: obratnost, koordinace, taktilní vnímání, vizuální vnímání, vizuomotorická koordinace

  • Ležící žák se pokusí udržet v klidu jeden míč / co nejvíce míčů na svém těle. Nesmí však k tomu použít ruce.
  • Na podlaze tělocvičny jsou rozmístěné různé míče. Žák je hledá se zavřenýma očima.
  • Žák balancuje s míčem na nártu nohy.
  • Žák běhá po tělocvičně, přičemž se nesmí dotknout míčů rozmístěných v prostoru.
  • Žák drží menší míček v upažení v jedné ruce a přehozením přes hlavu se snaží trefit svou druhou dlaň.
  • Žák hází míč o stěnu takovou silou, aby po odrazu dopadl do vyznačeného pásma. Modifikace: Lze měnit vzdálenost žáka od stěny, způsob hodů (jednou rukou / oběma rukama), žák se může otočit zády ke stěně, cvičení lze provádět ve dvojicích apod.
  • Žák je ve stoji rozkročném, míč drží mezi nohama jednou rukou před tělem a druhou za tělem. Úkolem je pustit míč, vyměnit si ruce a chytit ho dříve, než spadne na zem.
  • Žák leze po čtyřech na rukou a nohou (medvěd), popř. rukou a kolenou (pes) na míčích vpřed. Přitom opatrně kutálí míče vpřed, aniž by se dotkl země.
  • Žák opatrně staví z míčů pyramidu, event. v rohu místnosti.
  • Žák pokládá míče těsně vedle sebe přesně na vyznačenou čáru / na křídou předkreslený tvar.
  • Žák sedí / leží na co nejvíce / nejméně míčkách, aniž by se dotknul země.  
  • Žák se se zavřenýma očima prohmatává podél řady / dvojité řady (silnice) míčů.
  • Žák si vyhodí větší míč nad sebe a menším míčkem se ho snaží zasáhnout před dopadem.
  • Žák stlačuje míč jednou rukou / oběma chodidly / mezi loktem a tělem.
  • Žák stojí každou nohou na jednom míči / několika míčích, přičemž nesmí spadnout.
  • Žák stojí rukama a chodidly (koleny, lokty) na čtyřech (osmi) míčích, přičemž se nesmí dotknout země.
  • Žák střílí na basketbalový koš různými míči, různými směry a z různých vzdáleností, s omezenou zrakovou kontrolou, z různé výšky nářadí (lavička, trampolína).
  • Žák třídí různé míče podle velikosti / materiálu / barvy. Jak bude při tomto úkolu úspěšný se zavřenýma očima?
  • Žák v běhu vyhodí míč do výšky, poté jej chytí, aniž by ztratil rychlost. Totéž, ale vyhodí a chytí míč za zády. Poté naopak: za zády míč vyhodí a vpředu chytí. Nakonec vyhodí za zády, vpředu chytí, vpředu hned vyhodí a vzadu chytí – stále za sebou.




Aktivity dvojic


Cesty
 
 
Zaměření: koordinace, jemná motorika, obratnost, paměť, prostorová orientace, kooperace
Popis: Na podlaze jsou rozmístěné míče. Žáci označí menším počtem míčů cestu prostorem k cíli, resp. zpět k výchozímu bodu.
  • Žák A jde cestou jako první a vede B.
  • B si cestu zapamatuje a jde po ní.
  • Žák A vede B se zavřenýma očima po cestě. B jde podruhé bez vedení.

 

Míčkovaná 

Zaměření: relaxace, taktilní vnímání, tělesné schéma
Popis: Po těle ležícího žáka A kutálí B míč, jemně nebo s lehkým tlakem.
  • Žák A jmenuje tu část těla, na kterou B míč položí (kutálí).
  • Žák A jmenuje tu část těla, které se míč ještě nedotkl.
  • Žák A vycítí obrazec, který B „vykutálel“. Tentýž obrazec „vykutálí“ na těle B, popř. ho nakreslí na obrázek lidského těla na papíře. 

 

Stále ve střehu
 
Zaměření: koordinace, obratnost, prostorová orientace, koncentrace pozornosti
Popis: Jeden míč si přihrávají žáci rukama, druhý si kopají po zemi.
Modifikace:
  • Provádějí totéž, ale střídají v kopu pravou a levou nohu.
  • Žáci mají tři míče – každý si vyhazuje svůj míč nad hlavu a ještě si musejí přihrávat jedním míčem.
  • Žáci mají tři míče – svým míčem driblují a ještě si musí jedním přihrávat.
  • Žáci mají dva míče – žák A vyhodí míč do vzduchu, B mu zatím přihraje, A se snaží ten míč chytit a odehrát ho B zpět, chytit svůj míč padající seshora. 

 

Další aktivity s míči 

Zaměření: taktilní vnímání, vizuální vnímání, vizuomotorická koordinace, prostorová orientace

  • Na podlaze tělocvičny jsou rozmístěné různé míče. Žák A hledá v prostoru ten samý míč, který mu dal B.  
  • Žáci si nepřesně přihrávají různými míči.
  • Žáci stojí těsně u sebe a každý má upaženou vnější paži. Žák A má míček v ruce a obloukem ho trefuje do dlaně B a naopak.
  • Žáci jsou za sebou. Žák A sedí, opírá se rukama za tělem, B zezadu hodí míč před A, který jen co ho zaregistruje, se snaží vystartovat a chytit ho dříve, než spadne na zem (popř. po jednom odskoku).
  • Žák A je ve střehu čelem ke stěně ve vzdálenosti 2–3 m. B hází míček za jeho zády o stěnu rozličnou silou a v různém směru. Úkolem A je míček chytit, nebo se ho alespoň dotknout po odrazu od stěny.
  • Žák A leží na zemi, B ho zakrývá míči tak, aby bylo vidět co nejméně míst na jeho těle. B může A míči pokrýt úplně, pokud leží např. v dílu švédské bedny, takže se míče nemohou odkutálet pryč.
  • Žák A leží na zemi. B lehce nadzvedává jednotlivé části jeho těla a podkládá je míčky, až A na míčkách leží úplně celý.
  • Žák A obklopí ležícího B mnoha míčky, takže vznikne obrys jeho těla. B se pokusí opatrně z tohoto obrysu vstát tak, aby se žádný míček nezačal pohybovat. Míčky zůstanou spíše v klidu, když budou ležet na dece.
  • Žák A sedí / leží na co nejvíce / nejméně míčkách, aniž by se dotknul země. B ho na míčkách opatrně táhne či otáčí. 




Aktivity ve skupině 

 

Běž za míčkem
 
Zaměření: prostorová orientace, rychlost, obratnost, koordinace
Popis: Dvě družstva se postaví do zástupů za startovní čáru. První členové z obou družstev hodí míček (téhož druhu) co nejdále do prostoru. V tom okamžiku vybíhají druzí ze zástupů – druhý z družstva A běží pro míček B a naopak. Kdo se vrátí s míčkem soupeře ke startovní čáře dříve, získá bod pro své družstvo. Pak házejí třetí, běží čtvrtí atd. Hra trvá tak dlouho, dokud se všichni nevystřídají v házení i běhu. Vyhrává družstvo s větším počtem bodů. 

 

Kutálená
 
Zaměření: prostorová orientace, koordinace (oko-ruka), kooperace
Popis: Hřiště je rozděleno provázkem, upevněným na dvou tyčích, na dvě hrací pole. Provázek musí být napnut v takové výšce, aby těsně pod ním mohl proklouznout míč velký asi jako pěst. Dvě družstva se rozmístí na svém poli. Hráč družstva A kutálí míč rukou pod provázek. Hráč družstva B ho zastaví plochou dlaně a kutálí jej jinému hráči vlastního družstva a ten třetímu, který míč musí kutálet opět pod provázek do pole družstva A. Vždy se míče musejí dotknout právě tři hráči jednoho družstva. Aby míč neskákal, musejí do něho strkat co nejvýše (u vrcholu). Pokud se míč odkutálí mimo pole, dostane trestný bod družstvo, které to způsobilo. Dotkne-li se míč provázku, znamená to trestný bod pro družstvo, jehož hráči se míče dotkli jako poslední. Vítězí tým, který má na konci hry méně trestných bodů. 

 

Nedostatek vzduchu
 
Zaměření: jemná motorika, obratnost, prostorová orientace, kooperace, taktilní vnímání
Popis: Na podlaze tělocvičny jsou rozmístěné míče (kyslík). Žáci se pokusí společně během pěti minut se zavřenýma očima všechny míče najít a posbírat je do koše (zásobníku). Žáci mají tři „jokery“, aby společně na deset sekund otevřeli oči a rozhlédli se po zbylých míčích. Během „jokerů“ se však nesmí dotknout žádného míče. Pokud se jim nepodařilo všechny míče sesbírat, lehnou si žáci na zem (v bezvědomí) a čekají na vysvobození (přísun kyslíku díky odkutálení míče). 

 

Další aktivity s míči 

Zaměření: obratnost, koordinace, taktilní vnímání, vizuální vnímání, vizuomotorická koordinace, prostorová orientace 

  • Čtveřice. Žáci stojí na užší straně tělocvičny, 20 m od nich leží předmět (např. bota). Jeden žák po druhém se snaží dokutálet svůj míč co nejblíže k této metě.
  • Družstva stojí v zástupu na základní čáře, každý žák má míč. Rovnoběžně se základní čárou se ve vzdálenosti 10, 13 a 15 m postaví lavičky – úkolem je zasáhnout horní plochu první lavičky. Když se to žákovi podaří, zapojí se do hry následující žák, když ne, musí běžet pro míč, vrátit se na základní čáru a trefit se znovu, dokud se mu to nepodaří. Až všichni splní tento úkol, zasahují druhou lavičku.  
  • Jeden žák běhá po tělocvičně a táhne za sebou obruč přivázanou na švihadle. Ostatní se snaží míčem zasáhnout vnitřek obruče, přičemž ho dohánějí / stojí na jednom místě. Za každý zásah získá žák 1 bod. 



 

  • Před každým družstvem leží ve vzdálenosti cca 6 m díl švédské bedny. Každé družstvo má 10 míčů různé velikosti a tvaru, které musí co nejrychleji naházet do bedny. Z každého družstva smí jeden či více žáků stát u bedny a vracet svému družstvu všechny míče, jež bednu minuly nebo z ní vyskočily. Vítězí družstvo, které má jako první všechny míče v bedně.
  • Trojice. Dvě rovnoběžně položená lana (cca 0,5 m od sebe) tvoří silnici, po které si dva žáci kutálejí míč. V polovině dráhy sedí vedle silnice třetí žák, který se snaží kolem se kutálející míč lapit. Jakmile ho chytne, vymění si místo s žákem, který míč poslal. Modifikace: Třetí žák stojí cca 0,5 m od silnice.  
  • V tělocvičně jsou na podlaze rozmístěny různé míče. Který žák polapí při uklízení poslední / třetí poslední míč?
  • V tělocvičně jsou na podlaze rozmístěny různé míče. Žáci se se zavřenýma očima pohybují po čtyřech a nahmatáváním míče hledají. Aktivita trvá tak dlouho, dokud učitel nezvolá stop, když jsou všechny míče objeveny.
  • Žáci hrají s míčem na rugby rugby-basketbal. Cílem družstva je hodit míč na dřevěnou desku na basketbal, odražené míče musí chytit brankář bránícího družstva. Útočící družstvo obdrží bod, když míč chytí jiný hráč, nebo když spadne na zem.  
  • Žáci jsou v kruhu a přihrávají si např. rugbyovým míčem stále ve stejném pořadí. Po chvíli přidají např. pěnový míč, za nějakou chvíli např. reaction ball. Za nějakou dobu se pohybují žáci v kruhu. Nakonec se pohybují po polovině tělocvičny.
  • Žáci (každý s míčem) stojí v kruhu. Vždy jeden z nich vyhodí svůj míč kolmo do vzduchu. Kdo trefí míč v nejvyšším bodě jeho dráhy?
  • Žáci postupně zasahují ze vzdálenosti 3–15 m míčem kruh. Vítězí družstvo, které dosáhne většího počtu zásahů za daný čas.
  • Žáci v jednom družstvu mohou nahrát míč jen tomu žákovi s číslem, které je v pořadí. Které družstvo dosáhne nejvíc přihrávek, aniž by došlo k přerušení dotykem soupeře?
  • Žáci vzporem ležmo vytvoří tunel a vždy jeden ze vzdálenosti 10–12 m kutálí míč pod nimi. Poté zaujme tutéž polohu na začátku řady. Poslední žák míč chytí, běží s ním na výchozí metu a kutálí ho pod spolužáky. Vítězí družstvo, které se jako první vystřídá na všech postech.