Chůdy


Klasické chůdy jsou dřevěné tyče s kulatým či hranatým průměrem (cca 6–8 cm), s malými stupátky pro chodidla umístěnými na tyči cca 20 cm nad zemí (s možností nastavení výšky). Jejich konce jsou opatřeny pryžovými protiskluzovými chrániči pro větší bezpečnost, tlumený chod a zabránění poškození podlahy v tělocvičně. Chůze na těchto chůdách je dnes opomíjena, což můžeme sledovat i na různých dětských soutěžích, kde bychom marně hledali dítě, které chůzi na chůdách bez problému zvládne. Chůdy slouží především k rozvoji rovnováhy, nervosvalové koordinace, obratnosti a prostorové orientace.

Nácvik chůze na chůdách by měl provádět každý žák sám, nedoporučuje se dopomoc. Chůdy si vnějším úchopem vpřed opře pod paže a snaží se postavit na stupátko nejprve jednou nohou a pak i druhou na druhé stupátko. Po vyrovnání postoje na chůdách se může začít pohybovat po prostoru. Pohyb je kontrolován rukama. Volbou rozdílné výšky stupátek lze zvýšit obtížnost chůze na chůdách. Některé aktivity s chůdami lze provádět i na šlapátkách.


Chůdy

 

  

 

            Aktivity dvojic 

 

Souboj na chůdách
 
Zaměření: koordinace, obratnost, rovnováha
Popis: Dva žáci manévrují tak, aby se navzájem přinutili seskočit na zem. Kdo se na chůdách udrží déle, vyhraje.
Modifikace:
  • Žáci se postaví na obvod cca 2m kruhu na protilehlých stranách a na signál vylezou na chůdy. Pak začne boj, při němž se jeden snaží druhého vytlačit z kruhu či přinutit k tomu, aby seskočil. Kdo je venku z kruhu oběma chůdami nebo se dotkne nohou země, prohrál.

 

 

 Aktivity ve skupině

 

Závodivá cvičení s chůdami 

Zaměření: obratnost, koordinace, rovnováha, koncentrace pozornosti

  • Kdo dojde na chůdách dál bez pádu (na rovině i v terénu).
  • Kdo dojde nejdál pozpátku.
  • Kdo přejde 10m prostranství nejmenším počtem kroků.
  • Slalom.
  • Závody na čas na klikaté nakreslené trati, úzké 40 cm.
  • Závody na překážkové dráze (některé překážky se obcházejí, jiné překračují).